امام صادق علیه السلام فرمودند:
فلاکت،حرمان و هلاکت برکسانیکه پیرو فلسفه شدند
(بحار ج3ص7_توحید مفضل ص68)
پشت پرده ی تحریک هارون لعنت الله علیه برای شکنجه و به شهادت رساندن مولا حضرت باب الحوائج موسی ابن جعفر علیه السلام فلاسفه بودند که لعنت ابدی و هلاکت و عذاب خداوند بر فلاسفه باد
فـلـسفــه، هـرگــز اسـلامی نمی شود.فلسفه کفر است! کفر کجا میشود که با اسلام درامیزد؟⚠️
امام کاظم صلوات الله علیه را یک فیلسوف به شهادت رساند!
أَخْبَرَنِي جَمَاعَةٌ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ الصَّفْوَانِيِ قَالَ حَدَّثَنِي الشَّيْخُ الْحُسَيْنُ بْنُ رَوْحٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ يَحْيَى بْنَ خَالِدٍ سَمَّ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ ع فِي إِحْدَى وَ عِشْرِينَ رُطَبَةً وَ بِهَا مَاتَ.
جناب شیخ ابوالقاسم حسین بن روح نوبختی اعلی الله مقامه الشریف فرمود: یحیی بن خالد، موسی بن جعفر علیه السلام را با 21 دانه خرما مسموم کرد و ایشان به همین خاطر از دنیا رفت.
الغيبة؛ الشیخ الطوسی؛ دار المعارف الاسلامیة؛ ص387 و 389
دخالت مستقیم خاندان برمکی به خصوص «یحیی بن خالد برمکی» لعنه الله در آزار حضرت مولا موسی بن جعفر علیه السلام و قتل ایشان از متواترات تاریخ است. نیاز به تذکر نیست که همین خاندان برمکی خبیث نقش اساسی در انتقال «فلسفه» به جهان اسلام داشتند. «یحیی بن خالد» لعنه الله روی تعصّبی که نسبت به فلسفه داشت؛ هشام بن حکم را در معرض قتل قرار داد و باعث فرار و آوارگی او شد:
أَبُو عَمْرٍو الْكَشِّيُّ قَالَ: أَخْبَرَنِي أَبُو الْحَسَنِ أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْخَالِدِيُّ، قَالَ أَخْبَرَنِي مُحَمَّدُ بْنُ هَمَّامٍ الْبَغْدَادِيُّ أَبُو عَلِيٍّ، عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ أَحْمَدَ النَّخَعِيِّ، قَالَ حَدَّثَنِي أَبُو حَفْصٍ الْحَدَّادُ وَ غَيْرُهُ، عَنْ يُونُسَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ، قَالَ:كَانَ يَحْيَى بْنُ خَالِدٍ الْبَرْمَكِيُّ قَدْ وَجَدَ عَلَى هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ شَيْئاً مِنْ طَعْنِهِ عَلَى الْفَلَاسِفَةِ، وَ أَحَبَّ أَنْ يُغْرِيَ بِهِ هَارُونَ وَ يُضْرِيَهُ عَلَى الْقَتْلِ ...
رجال الكشي؛ دانشگاه مشهد؛ ص258
امیرالمومنین علیه السلام فرمودند:
ای کمیل ! [علم و معارف و اعتقادات را] جز از ما [اهل بیت علیهم السلام] مگیر تا از ما باشی . وسائل الشیعة، ج27، ص: 103
نمونه ای ساده از کفر فلاسفه
شیعه اعتقاد دارد اراده خداوند صفت فعلی اوست
درصورتیکه فلاسفه ملعون میگویند(العیاذبالله) اراده ،صفت ذات میباشد!
صفوان بن یحیی گوید به حضرت رضا علیه السلام عرض کردم: بیان دارید که حقیقت اراده درباره خالق و خلق چگونه است؟
فرمودند: اراده در مورد خلق اندیشه است و فعلی که بعد از آن از او صادر میشود.
و اما اراده خداوند عزوجل تنها "أحداث" و "ایجاد" و "فعل" اوست نه چیز دیگر، زیرا او تفکر و اندیشیدن ندارد و اینها صفات خلق است نه خداوند.
پس اراده او تبارک و تعالی جز فعل او چیزی نیست. درباره هرچیزتنها میگوید: "باش"، پس موجود میشود. بدون اینکه سخنی بر زبان راند یا تلفظ و تفکر و اندیشه ای داشته باشد، و ایجاد او نیز همچون ذات او کیفیت و چگونگی ندارد.
بحارالانوار ج4 ص137
عیون اخبار الرضا ج1 ص119
مراة العقول ج2 ص17
وحدت وجود کفر و کافر در جهنم است‼️
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:
قَالَ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ: مَا عَرَفَنِی مَنْ شَبَّهَنِی بِخَلْقِی.
✍خداوند والا مرتبه فرموند: نشناخت مرا کسی که به خلقم تشبیهم کرد
توحید شیخ صدوق،ص68
امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند:
التَّوْحِیدُ أَنْ لَا تُجَوِّزَ عَلَى رَبِّکَ مَا جَازَ عَلَیْکَ.
✍توحید آن است که آن چه بر تو رواست بر پروردگارت روا ندانی إعلام الوری،ص291
امام محمد باقر علیه السلام فرمودند:
إِنَّ اللَّهَ خِلْوٌ مِن ْخَلْقِهِ وَ خَلْقَهُ خِلْوٌ مِنْه.
✍خداوند جدا از خلقش است و خلقش جدا از او می باشند .کافی،ج1،ص82،ح3
امام رضا علیه السلام فرمودند:
فَکُلُّمَا فِی الْخَلْقِ لَا یُوجَدُ فِی خَالِقِهِ وَ کُلُّمَا یُمْکِنُ فِیهِ یَمْتَنِعُ مِن ْصَانِعِه.
✍آن چه در خلق است در خالقش یافت نشود و آن چه در خلق ممکن است از صانعش ممتنع است .توحید شیخ صدوق،ص40
امام جواد علیه السلام فرمودند:
جَلَّ وَ عَزَّ عَنْ أَدَاةِ خَلْقِهِ وَ سِمَاتِ بَرِیَّتِهِ وَ تَعَالَى عَنْ ذَلِکَ عُلُوّاً کَبِیرا.
✍خداوند فراتر و والاتر است از داشتن اجزاء و نشانه های خلقش .کافی،ج1،ص117،ح7
امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند:
لَا یَلِیقُ بِالَّذِی هُوَ خَالِقُ کُلِّ شَیْء ٍإِلَّا أَنْ یَکُونَ مُبَایِنا ًلِکُلِّ شَیْءٍ مُتَعَالِیاً عَنْ کُلِّ شَیْءٍ سُبْحَانَهُ و َتَعَالَى.
✍خالق همه چیز را نمی سزد مگر این که مخالف با همه چیز و متعالی از وجودِ همه اشیاء باشد✨
بحارالانوار،ج3،ص148
امام رضا علیه السلام فرمودند:
مُبَایِنٌ لِجَمِیعِ مَا أَحْدَثَ فِی الصِّفَات.
✍با اوصاف تمام چیزهایی که خلق نموده است مخالف و جدا است
عیون أخبار الرضا علیه السلام،ج1،ص121
امام رضا علیه السلام فرمودند:
أَنَّهُ رَبُّنَا وَ أَنَّهُ شَیْء ٌبِخِلَافِ الْأَشْیَاء.
✍او پروردگار ماست و او چیزی است بر خلاف همه چیزها
عیون أخبار الرضا علیه السلام،ج1،ص132
امام رضا علیه السلام فرمودند:
لَیْسَ هُوَ فِی الْخَلْقِ وَلَا الْخَلْقُ فِیه تَعَالَى عَنْ ذَلِک.
✍نه خدا در خلق است و نه خلق در خدا هستند خدا والاتر از این است.توحید شیخ صدوق،ص434