نقد و بررسی بازی Star Wars Jedi: Survivor
جدیدترین بازی فرنچایز جنگ ستارگان تحت نام Star Wars Jedi: Survivor به تازگی منتشر شده است. امروز قصد داریم به بررسی این عنوان مورد انتظار بپردازیم.
در قسمت پایین میتوانید نقد و بررسی ویدیویی بازی Star Wars Jedi: Survivorرا مشاهده کنید؛ بررسی کامل و مفصل در ادامه مطلب آمده است.
درست در زمانی که بازیهای EA سیر نزولی خود را طی میکردند و شاهد بازیهایی بودیم که یکی بدتر از دیگری هستند، استودیوی Respawn توانست با خلق یکی از بهترین آثار ساخته شده در دنیای Star Wars یعنی بازی Fallen Order، سر و سامانی به این مجموعه دهد و ما را برای یک سهگانه سرگرمکننده مشتاق سازد.
حال پس از موفقیت نسخهی اول، ادامهی داستان Cal Kestis منتشر شده و باید دید که آیا توانسته به مانند بازی اول جذاب ظاهر شود یا که ماجرا چیز دیگری است. در ادامه، بازی را در بخشهای مختلفی از جمله داستان، گیمپلی، گرافیک و در نهایت موسیقی بررسی خواهیم کرد.
فرنچایز جنگ ستارگان دنیای بسیار بزرگی دارد؛ به طوری که از هر بخش آن میتوان داستانهای بیشماری خلق کرد و باز هم فضای خالی برای یک داستان سرایی تازه وجود داشته باشد. داستان سری Star Wars Jedi در بازۀ زمانی میان نسخه سوم و چهارم سری فیلمهای این مجموعه قرار میگیرد. جایی که جدایها در حال انقراض هستند و تحت فرمان دستور 66، باید نابود شوند.
در طول داستان، دوباره در نقش کال کستیس قرار میگیریم که حال پس از نسخه ابتدایی به یک شوالیه تبدیل شده و قصد دارد تا از پس حملات Order 66 جان سالم به در ببرد. در «بازمانده»، 5 سال گذشته و کم کم متوجه خواهیم شد که چه بر سر کاراکترهای قدیمی افتاده است. داستان، حالا کمی جدیتر شده و از آن فضای خام و ناپختۀ نسخه قبل فاصله گرفته است. از طرفی، شاهد کاراکترهای جدیدی هستیم که هر یک شخصیتپردازی قوی و پیشینه جالب توجهای دارند.
دیالوگهای رد و بدل شده در بازی و همچنین سبک روایی آن، تمی تاریکتر به خود گرفته و فضای حاکی از فساد امپراطوری و همچنین نبود امنیت برای Cal کاملا محسوس است.
همچنین جا دارد که از Cameron Monaghan به عنوان بازیگر Cal قدردانی کنیم که عملکردی فوقالعاده را از خود بر جای گذاشته است. Cameron که شاید خیلی از شما با نقش جروم و جرمایا از سریال Gotham بشناسید، توانسته تا به خوبی در نقش Cal ظاهر شده و یک کاراکتر به یاد ماندنی را در کنار دیگر جدایهای بزرگ سری تقدیم مخاطب کند.
در کل، Jedi Fallen Order بزرگتر و سینماییتر از قبل به نظر میرسد و سعی دارد تا داستان بازی را برای خلق یک سهگانه بزرگ در فرنچایزی بزرگتر به تصویر بکشد و میتوان گفت که توانسته به خوبی به این امر دست یابد و یک داستان به یادماندنی به همراه شخصیتهایی دوست داشتنی را روایت کند.
به مانند نسخه قبلی، با یک اثر اکشن ماجراجویی پر از لحظات سینمایی طرف هستیم که اگر از طرفدار این گونه بازیها باشید، حسابی از آن لذت خواهید برد. در واقع، گیمپلی بازی بیش از هر چیز من را به یاد سری آنچارتد میاندازد، چرا که بخش پلتفرمینگ بازی که شامل بالا رفتن از دیوار و تاب خوردنها میشود، با آن وجهاشتراک دارد. این موضوع زمانی که با انفجارها و صحنههای هیجانانگیز بلاکباستری ترکیب میشود، پیش از پیش یادآور آنچارتد است.
بارها پیش میآید که در حال تجربه بازی باشید و در طول داستان، یک انفجار ناگهانی رخ داده، زیر پایتان خالی شده و یا یک اتفاق هیجانانگیز رخ دهد تا سطح آدرنالین خونتان حسابی بالا برود و دوباره بازی به ثبات خود باز گردد. در کل میتوان ویژگیهای پلتفرمینگ بازی را یکی از سرگرم کنندهترین بخشهای آن دانست.
مبارزات اما، بر خلاف نسخه قبل که شباهتهایی با یک اثر سولزلایک داشتند، سادهتر شده که اگرچه باعث میشود اکثر طرفداران این مجموعه از آن لذت ببرند، اما ممکن است گیمرهایی که به دنبال یک تجربه سولزلایک به مانند Fallen Order هستند را کمی ناامید کند.
آیا کژوال شدن یا سادهسازی مبارزات به خودی خود بد است؟ ابدا، اما کورسویی از عناوین سولزلایک در نسخه قبلی باعث شد تا بسیاری از افراد از جمله خود من که به بازیهای سولزلایک علاقه نشان میدادیم نیز برای تجربه چالشهای موجود اثر را تجربه کنیم..
مبارزات بازی، بر مبنای لایتسیبرهای کال صورت میگیرد که در 3 استایل مختلف یعنی شمشیر دو طرفه، دو شمشیر و تک شمشیر قابل سوییچ هستند و در طول مبارزات میتوانید بسته به نوع دشمنان، میان آنها سوییچ کنید.
با وجود آن که شاهد روانتر شدن انیمیشن مبارزات و همچنین موارد جدیدی چون قطع عضو دشمنان و اضافهشدن یک سری المان تازه در کنار افزایش جزئی خشونت هستیم، اما تغییر خاصی در ماهیت گیمپلی بازی صورت نگرفته و هسته کلی مبارزات بازی مثل قبل عمل میکند. این موضوع را نمیتوان یک نکته منفی دانست، چرا که بستگی به سلیقه مخاطب دارد، اما اگر به دنبال یک تجربه سراسر هیجان میگردید و دوست دارید تا با استفاده از لایتسیبر خود دشمنان رو تکه تکه کنید، بازی حسابی شما را سرگرم خواهد کرد.
در ادامه بد نیست به تنوع دشمنان کال اشاره کنیم که از استورم تروپرهای مختلف، حیوانات فضای و در نهایت رباتهای کوچک و بزرگ از جمله AT-RT تشکیل شدهاند و شاهد طیف بسیار خوبی از دشمنان کوچک و بزرگ و باسفایتهای سرگرمکننده هستیم.
البته، در رابطه با باسفایتها باید گفت که این تنوع بیشتر ظاهری بوده و حتی پیش از این شاهد نبرد با AT-RT و یا یکسری از موجودات بودهایم و جا داشت تا دقت بیشتری روی روند طراحی این باسفایتها صورت گرفته تا در طولانی مدت شاهد تکراری شدن آنها نشویم.
سیارات، دنیا و محیطهای بازی حال بزرگتر از قبل شده و با اضافه شدن ماموریتهای فرعی به تجربه اصلی طرف هستیم. جالب توجه است که تجربه مراحل فرعی قابل قبول بوده و انجام آنها منجر به کسب آیتمهای تزئینی میشود.