امیرالمومنین علیه السلام عالمترین شخص بعد از رسول خدا صلی الله علیه وآله
یه روایتی از رسول خدا صلی الله علیه وآله براتون می فرستم بگین نظرتون دربارش چیه؟
انی تارک فیکم خلیفتین : کتاب الله حبل ممدود ما بین السماء و الارض و عترتی اهل بیتی و انهما لن یتفرقا حتی یردا علی الحوض
حضرت رسول صلی الله علیه وآله می فرمایند: من شما را ترک میکنم ( از میان شما میروم ) و دو خلیفه و جانشین برای خودم معین می کنم یکی کتاب خدا قرآن ، که مانند ریسمانی کشیده شده بین زمین و آسمان است و دوم عترت و اهلبیتم و این دو جانشین من ( قرآن و عترت ) هرگز از یکدیگر جدا نمی شوند تا در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند
این روایت را بسیاری از علمای اهل سنت هم با تعابیر مختلف در کتبشان نقل کرده اند از جمله:
ابن ابی شیبه الکوفی، ابوبکر عبد الله بن محمد (متوفای235 هـ)، مسند ابن ابی شیبه ، ج 1، ص108، ح135، تحقیق : عادل بن یوسف العزازی و احمد بن فرید المزیدی ، ناشر : دار الوطن - الریاض ، الطبعه : الاولی ، 1997م؛
ابن ابی شیبه الکوفی، ابوبکر عبد الله بن محمد (متوفای235 هـ)، الکتاب المصنف فی الاحادیث والآثار، ج 6، ص309، ح31679، تحقیق: کمال یوسف الحوت، ناشر: مکتبه الرشد - الریاض، الطبعه: الاولی، 1409هـ؛
الطبرانی، ابوالقاسم سلیمان بن احمد بن ایوب (متوفای360هـ)، المعجم الکبیر، ج 5، ص153، ح4921 ؛ ج 5، ص154، ح4922 ، تحقیق: حمدی بن عبدالمجید السلفی، ناشر: مکتبه الزهراء - الموصل، الطبعه: الثانیه، 1404هـ - 1983م؛
الشیبانی، ابوعبد الله احمد بن حنبل (متوفای241هـ)، فضایل الصحابه، ج 2، ص603، ح1032؛ ج 2، ص786، ح1403، تحقیق د. وصی الله محمد عباس، ناشر: موسسه الرساله - بیروت، الطبعه: الاولی، 1403هـ - 1983م؛
الشیبانی، ابوعبد الله احمد بن حنبل (متوفای241هـ)، مسند احمد بن حنبل، ج 5، ص181، ح21618؛ ج 5، ص189، ح21697، ناشر: موسسه قرطبه - مصر؛
القرطبی ، بقی بن مخلد (متوفای276هـ) ، ما روی الحوض والکوثر (الذیل علی جزء بقی بن مخلد)، ج 1، ص137، تحقیق : عبد القادر محمد عطا صوفی ، ناشر : مکتبه العلوم والحکم - المدینه المنوره ، الطبعه : الاولی ، 1413هـ؛
الشیبانی، عمرو بن ابی عاصم الضحاک (متوفای287هـ)، السنه، ج 2، ص351؛ ج 2، ص643 ، ح1548 ـ 1549، تحقیق: محمد ناصر الدین الالبانی، ناشر: المکتب الاسلامی - بیروت، الطبعه: الاولی، 1400هـ؛
الثعلبی النیسابوری، ابواسحاق احمد بن محمد بن ابراهیم (متوفای427هـ)، الکشف والبیان، ج 3، ص163، تحقیق: الامام ابی محمد بن عاشور، مراجعه وتدقیق الاستاذ نظیر الساعدی، ناشر: دار احیاء التراث العربی - بیروت، الطبعه: الاولی، 1422هـ-2002م؛
الانصاری الشافعی، سراج الدین ابی حفص عمر بن علی بن احمد المعروف بابن الملقن(متوفای804هـ)، تذکره المحتاج الی احادیث المنهاج ، ج 1، ص64، تحقیق : حمدی عبد المجید السلفی ، ناشر : المکتب الاسلامی - بیروت ، الطبعه : الاولی ، 1994م؛
و ...
و برخی علمای اهل سنت هم این روایت را تصحیح کرده اند از جمله : ناصر الدین البانی که از او با عنوان بخاری دوران یاد کرده اند، این روایت را «صحیح» دانسته است:
2457. انی تارک فیکم خلیفتین : کتاب الله حبل ممدود ما بین السماء و الارض و عترتی اهل بیتی و انهما لن یتفرقا حتی یردا علی الحوض
حضرت رسول صلی الله علیه وآله می فرمایند: من شما را ترک میکنم ( از میان شما میروم ) و دو خلیفه و جانشین برای خودم معین می کنم یکی کتاب خدا قرآن ، که مانند ریسمانی کشیده شده بین زمین و آسمان است و دوم عترت و اهلبیتم و این دو جانشین من ( قرآن و عترت ) هرگز از یکدیگر جدا نمی شوند تا در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند
( حم طب ) عن زید بن ثابت .
( صحیح )
البانی، محمد ناصر الدین (متوفای1420هـ)، صحیح جامع الصغیر وزیادته، ج1، ص482، ح2457، ناشر: المکتب الاسلامی .
علی بن ابی بکر هیثمی نیز در دو جا از کتاب خود سند این روایت را تصحیح کرده است:
رواه الطبرانی فی الکبیر ورجاله ثقات.
الهیثمی، ابوالحسن نور الدین علی بن ابی بکر (متوفای 807 هـ)، مجمع الزواید ومنبع الفواید، ج 1، ص170، ناشر: دار الریان للتراث/ دار الکتاب العربی - القاهره، بیروت - 1407هـ.
رواه احمد واسناده جید
مجمع الزواید، ج 9، ص163
آنچه هر انسان عاقل و جویای حقیقت از این روایت می فهمد:
1. قرآن و اهل بیت علیهم السلام، هر دو در کنارهم، جانشینان آخرین پیامبر خدا صلی الله علیه وآله هستند، عدم پذیرش رهبری آن ها و یا عدم تمسک به یکی از آن ها ، انکار سخن پیامبر خدا است و منجر به گمراهی ابدی خواهد شد:
وَما کانَ لِمُوْمِنٍ وَلا مُوْمِنَهٍ اِذا قَضَی اللَّهُ وَرَسُولُهُ اَمْراً اَنْ یَکُونَ لَهُمُ الْخِیَرَهُ مِنْ اَمْرِهِمْ وَمَنْ یَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً مُبیناً.الاحزاب/36.
هیچ مرد و زن با ایمانی حق ندارد هنگامی که خدا و پیامبرش امری را لازم بدانند، اختیاری (در برابر فرمان خدا) داشته باشد و هر کس نافرمانی خدا و رسولش را کند، به گمراهی آشکاری گرفتار شده است!
با این توضیح تکلیف کسانی که اطاعت از اهل بیت علیهم السلام را با اطاعت از دیگران عوض کرده اند، مشخص می شود .
2. اطاعت مطلق از اهل البیت علیهم السلام واجب است؛ همان طوری که اطاعت مطلق از قرآن واجب است، کسی نمی تواند ادعا کند که با اطاعت از قرآن، نیازی به اطاعت از «اهل البیت» نیست؛ زیرا در این صورت سخن رسول خدا صلی الله علیه وآله را رد کرده است؛
3. این دو تا قیام قیامت از یکدیگر جدا نخواهند شد. (وَاِنَّهُمَا لَنْ یَتَفَرَّقَا حَتَّی یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ).
این جا است که عصمت مطلق «اهل البیت» علیه السلام ثابت می شود؛ زیرا اگر اهل بیت معصوم نباشند و از آن ها خطای سر بزند، در همان لحظه از قرآن فاصله گرفته اند و این بر خلاف نص صریح رسول خدا صلی الله علیه وآله است؛ پس همان طوری که قرآن از هر خطای مصون است و هیچ باطلی در آن راه ندارد، اهل البیت نیز این چنین هستند.
لا یَاْتیهِ الْباطِلُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزیلٌ مِنْ