بازی سیاه و سفید لیمبو Limbo
شش سال پیش بود که عنوان «لیمبو» (Limbo) عرضه شد و ما با معنی واقعی یک بازی مستقل روبهرو شدیم. لیمبو زمانی راهی بازار شد که هنوز بازیهای مستقل آنطور که باید مورد توجه گیمرها قرار نمیگرفتند؛ اما این بازی شرایط را تغییر داد و دیدگاه جدیدی را در دنیای بازیهای ویدیویی به وجود آورد.
یک بازی سیاه و سفید، مرموز و کمی ترسناک با فضایی افسرده و غمگین که حس مرگ در آن احساس میشد به یکباره سروصدای زیادی به راه انداخت و همهی دنیا را شگفتزده کرد. طراحی محیط، روند داستانی و روندبازی به قدری منحصر به فرد بودند که معنای جدیدی در ساخت بازی به وجود آوردند. بازی دربارهی پسر بچهای بود که قصد داشت خواهرش را نجات دهد. داستان بر همین اساس بود و هیچگونه دیالوگ یا متنی در آن وجود نداشت. حالا بعد از گذشت سالها شاهد عرضهی بازی دیگری با نام «اینساید» (Inside) هستیم که توسط استودیوی PlayDead که قبلا لیمبو را عرضه کرده بود، ساخته شده است.
اینساید براساس المانهای موفقیت آمیز لیمبو ساخته شده و نه تنها آن ویژگیهای منحصر به فرد را خراب نکرده، بلکه آنها را ارتقا داده و ما با یکسری استاندارد جدید مواجه میشویم. تا چند روز پیش لیمبو اولین بازی استودیوی PlayDead بود و اکنون اینساید آمده تا بگوید این استودیوی بازیسازی گرچه خیلی کم بازی تولید میکند، اما میداند که گیمرها را به چه صورت درروند بازی ذوب کند. درواقع میتوانیم بگوییم که اینساید یک دنبالهی موفق برای لیمبو است که میتواند برای چند ساعت مفهوم جدیدی از بازی کردن را به گیمرها نشان دهد.