ازدواج موقت یا صیغه یک قانون الهی برای ساده کردن ازدواج برای فقرا و اسیران و درماندگان و کسانی است که توانایی ازدواج دائم ندارند و یا مواردی که افراد در عسر و حرج شدید و اضطرار واقع شده اند. امام صادق علیه السلام فرمود: که حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) بارها میفرمودند:اگر عمر بر من سبقت نمی گرفت (وبدعتگزاری در دین نمیکرد و متعه را تحریم نمی کرد)جز انسانهای شقی هیچ کسی زنا نمی کرد.فروع کافی؛ج2ص42
بخوانید روایات قاطع اهلبیت علیهم السلام را در مذمت و نکوهش کسانی که از قانون الهی متعه برای هوسبازی وشهوترانی خود بهره میبرند!
1) روایت کوبنده و سهمگین امیرالمومنین علیه السلام برای مردان بی شرافتی که به اسم قانون متعه و ازدواج موقت؛ دنبال هوسبازی هستند:
در کتاب الاحوال الشخصیه تالیف شیخ محمد ابوزهره از امیر المؤمنین حضرت علی علیه السلام نقل شده است: لا اعلم احدا تمتع وهو محصن الا رجمته بالحجارة.»
«هر گاه بدانم شخصی که زن دارد؛ متعه کرده است،حد زنای محصن را بر او جاری ساخته و سنگسارش خواهم کرد.»
2) على بن يقطين گويد: «از امام كاظم عليه السلام درباره متعه پرسيدم، حضرت فرمود: تو با متعه چه كار دارى با اينكه خداوند تو را از آن بى نياز كرده است؟ (یعنی وقتی همسر دائم داری دیگر به ازدواج موقت چی کار داری؟)گفتم: تنها میخواهم با(احکام) متعه آشنا شوم. حضرت فرمود: متعه در كتاب اميرالمومنین على عليه السلام است. پرسیدم: اگر مهریه زن را زياد گردانیم او میتواند بر مدت بیفزاید؟ امام فرمود: مگر خوبى متعه جز به این است. کافی ج 5 ص 452
3) فتح بن يزيد گويد: «از امام كاظم عليه السلام درباره متعه پرسيدم. امام فرمود: متعه حلال، مباح و آزاد است براى فردى كه خداوند او را با ازدواج دائم بى نياز از متعه نكرده باشد چنين كسى با متعه كردن عفّت و پاكدامنى خويش را حفظ میكند.کافی ج 5 ص 452
4) عبداللَّه بن سنان گويد: «از امام صادق عليه السلام درباره متعه پرسيدم. حضرت فرمود: خودت را با متعه آلوده مساز.» بحارالانوار ج 100 ص 318
5) مفضل بن عمر گويد: «شنيدم امام صادق عليه السلام درباره متعه میفرمود: متعه كردن را رها كنيد آيا شما از اينكه در جايى كه پسنديده نيست ديده شويد شرم نمیكنيد و اين كار عليه برادران و ياران تان تمام شود (و به آنان آسيبى برسانند)» کافی ج 5 ص 453
6) محمّد بن حسن بن شمّون گويد: «امام موسى بن جعفر عليه السلام براى بعضى از مواليان و دوستان خويش نوشتند: در متعه كردن اصرار نورزيد چون تنها تكليف شما برپاداشتن سنت است (اصل انجام متعه و مبارزه با بدعت عمر لعنت الله علیه که زنا ولواط را به جای متعه قرار داد) بنابراين با متعه از زنان و همسران آزاد خود غافل نشويد كه در نتيجه زنانتان كافر شوند(جملاتى بگويند كه كفرآميز است) و بيزارى جويند وبر كسى كه دستور متعه را داده نفرين كنند وما را لعنت نمايند.» کافی ج5ص453
7) احادیثی هست مربوط به ذواق (ذواق صیغه مبالغه از ذوق (چشش) به معنی بسیار چشنده)
????يكی از اصول واضح و مسلم اسلام مبارزه با هواپرستی و شهوترانی است. قرآن كريم هواپرستی را در رديف بت پرستی قرار داده است . در اسلام آدم " ذواق " يعنی كسی كه هدفش اينست كه زنان گوناگون را مورد كامجوئی و " چشش " قرار دهد ملعون و مبغوض خداوند معرفی شده است :
8)امام صادق علیه السلام فرمود از میان چیزهائی که پروردگار حلال دانسته مبغوض تر از طلاق نزد خداوند نیست و بی تردید خداوند کسی که زنان را بسیار طلاق میدهد و برای لذتجویی نه با هدف زندگی کردن دست به ازدواج میزند، دشمن میدارد.کافی ج 6 ص 54.
9) امام صادق علیه السلام در روایتی طولانی درباره داستان حضرت آدم علیه السلام روایت است که فرمود: " کار مباحی نزد خداوند متعال مبغوضتر از طلاق نیست و حضرت فرمود: خداوند مرد و زنی که برای لذتجویی نه با هدف زندگی کردن دست به ازدواج میزنند، لعنت کرده است.البرهان فی تفسیر القرآن ج 3 ص 347.
10)امام صادق عليه السلام فرمود: «از پدرم شنيدم كه مىفرمود: بىترديد خداوند عز و جل كسى كه زنان را بسيار طلاق مىدهد و به هدف لذّتجويى نه با انگيزۀ زندگى به ازدواجهاى مكرّر دست مىيازد، دشمن مىدارد.»
کافی ج 6 ص 55
11)شیخ طوسی برمبنای روایات نکوهش متعه فتوا میدهد:"هنگامی زن از خانواده ی شریفی باشد نکاح متعه با او درست نیست چون برای خانواده اش عیب و عار و برای خود زن ذلت و خواری است. تهذیب الاحکام جلدهفتم ص253
12) أبی عبد الله علیه السلام ، قال : ما تفعلها عندنا إلا الفواجر: هشام بن حکم از امام صادق (علیه السلام) نقل می کند: نزد ما آن(صیغه شدن!) را جز زنان بدکار انجام نمی دهند. بحار الأنوار،ج 100 ص 318