عَنْهُ عَنْ أَبِيهِ عَنْ سُلَيْمَانَ اَلْجَعْفَرِيِّ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَنْ أَبِيهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: رَفَعَ إِلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَوْمٌ فِي بَعْضِ غَزَوَاتِهِ فَقَالَ مَنِ اَلْقَوْمُ فَقَالُوا مُؤْمِنُونَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ قَالَ وَ مَا بَلَغَ مِنْ إِيمَانِكُمْ قَالُوا اَلصَّبْرُ عِنْدَ اَلْبَلاَءِ وَ اَلشُّكْرُ عِنْدَ اَلرَّخَاءِ وَ اَلرِّضَا بِالْقَضَاءِ فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ حُلَمَاءُ عُلَمَاءُ كَادُوا مِنَ اَلْفِقْهِ أَنْ يَكُونُوا أَنْبِيَاءَ إِنْ كُنْتُمْ كَمَا تَصِفُونَ فَلاَ تَبْنُوا مَا لاَ تَسْكُنُونَ وَ لاَ تَجْمَعُوا مَا لاَ تَأْكُلُونَ وَ اِتَّقُوا اَللَّهَ اَلَّذِي إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ .
امام رضا عليه السّلام فرمود: در يكى از جنگها جماعتى را نزد رسول خدا صلى اللّٰه عليه و آله بردند فرمود: اين مردم چه كسانند؟ گفتند: يا رسول اللّٰه مؤمنيناند، فرمود: ايمان شما در چه پايه است؟ گفتند بردبارى هنگام بلا و سپاسگزارى زمان نعمت و رضاى بقضاء خدا. رسول خدا صلى اللّٰه عليه و آله فرمود: اينها صفات خويشتن داران دانشمندانى است كه از كثرت دانش بپيغمبران نزديك شدهاند، اگر چنان كه گفتيد هستيد، پس ساختمانى را كه در آن سكونت نميكنيد نسازيد و چيزى را كه نميخوريد گرد نياوريد، و از خدائى كه بسويش بازگشت ميكنيد پروا نمائيد.
اصول کافی جلد 3، صفحه 81
امام حسن عليه السّلام فرمودند:
قيلَ لِلحَسَنِ بنِ عَلِىٍ???? عليهماالسلام: إنَّ أباذَر يَقُولُ: الفَقْرُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنَ الغِنى وَالسُقْمُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنَ الصِحَّةِ. فَقالَ عليه السلام: رَحِمَ اللّه ُ أَباذَرَ، أَمّا أَنَا أَقُولُ: مَنِ اتَّكَلَ عَلى حُسْنِ اِخْتِيارِاللّه ِ لَمْ يَتَمَنَّ أَنَّهُ فِي غَيْرِ الْحالَةِ الَّتِي اخْتارَاللّه ُ لَهُ، وَهَذا حَدُّ الوُقُوفِ عَلى الرِّضا بِما تَصَرَّفَ بِهِ الْقَضاءُ
.
.
.
به امام حسن مجتبى????(عليه السلام) گفته شد، كه اباذر مى گفت: «فقر و تنگدستى را از بى نيازى، و بيمارى را از تندرستى و سلامتى بيشتر دوست دارم». حضرت فرمودند: خداوند ابوذر را رحمت كند امّا من مى گويم: آن كس كه بر حسن اختيار خداوند اعتماد كند، چيزى را نمى طلبد كه جز خداوند برايش انتخاب كرده باشد. و اين است معناى خشنودى در برابر حكم خداوند(سبحان). .
.
.
.????تاريخ الخلفاء، ص191؛ تهذيب، ابن عساكر، ج4، ص217
????حتی یک کوک برای آنها به پارچه نزنیم⚠️⚠️⚠️⚠️⚠️⚠️
▪️إبْنُ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ بَشِیرٍ عَنِ ابْنِ أَبِی یَعْفُورٍ قَالَ: کُنْتُ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام إِذْ دَخَلَ عَلَیْهِ رَجُلٌ مِنْ أَصْحَابِنَا فَقَالَ لَهُ أَصْلَحَکَ اللَّهُ إِنَّهُ رُبَّمَا أَصَابَ الرَّجُلَ مِنَّا الضَّیْقُ أَوِ الشِّدَّةُ فَیُدْعَی إِلَی الْبِنَاءِ یَبْنِیهِ أَوِ النَّهَرِ یَکْرِیهِ أَوِ الْمُسَنَّاةِ یُصْلِحُهَا فَمَا تَقُولُ فِی ذَلِکَ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام مَا أُحِبُّ أَنِّی عَقَدْتُ لَهُمْ عُقْدَةً أَوْ وَکَیْتُ لَهُمْ وِکَاءً وَ إِنَّ لِی مَا بَیْنَ لَابَتَیْهَا لَا وَ لَا مَدَّةً بِقَلَمٍ إِنَّ أَعْوَانَ الظَّلَمَةِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فِی سُرَادِقٍ مِنْ نَارٍ حَتَّی یَحْکُمَ اللَّهُ بَیْنَ الْعِبَادِ.
▪️ابن ابى يعفور گويد: در محضر امام صادق عليه السّلام بودم كه يكى از دوستان آمد و عرض كرد: خداوند امور شما را اصلاح گرداند! گاهى يكى از دوستان ما دچار تنگدستى يا مشكل شديدى مىشود، بنی العباس او را براى ساختن ساختمان، يا احداث نهر آب، يا تعمير و اصلاح چيزى دعوت مىكنند؛ شما درباره این کار چه میفرمایید ؟! حضرت فرمودند: من حتى دوست نمىدارم كه براى آنان يك گره بزنم، يا يك كوك به پارچه آنها بزنم، هر چند در برابر آن پول بسیاری بدهند و حتى يك كشيدن قلم بر كاغذ (يا زدن قلم در دوات) را قبول ندارم. در واقع ياران ظالمین در روز قيامت در خيمهاى از آتش خواهند بود تا خداوند بين بندگان حكم كند.
???? الکافی ٫ جلد 5 ٫ صفحه 107
???? از امام علیه السلام پرسیدند عقل چیست؟! ...
???? [معانی الأخبار] سُئِلَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِیٍّ علیه السلام فَقِیلَ لَهُ مَا الْعَقْلُ قَالَ التَّجَرُّعُ لِلْغُصَّةِ حَتَّی تُنَالَ الْفُرْصَةُ.
???? از حضرت آیت الله العظمی امام حسن مجتبی صلوات الله علیه پرسش شد : عقل چیست ؟! فرمودند : تحمل غصه است تا زمانی که فرصت مناسب «گشایش» برسد.
????بحارالأنوار ج1ص116
#عقل #جهل #غم #اندوه