« بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ »
اختلاف اساسی دین خداوند برمبنای توحید الهی با فرقه های انحرافی ساخته بشر و ضاله در کجاست؟
پذیرش کدام مبنا شاکله اصلی اغلب مذاهب انحرافی میباشد و پذیرش کدام مبنا سبب ورود در دامان توحید الهی است؟
کلید واژه اساسی اختلافات در بحث تنزیه خداوند میباشد.اگر چه بحث اثبات صانع و خالق برای جهان هستی بسیار مهم است اما بسیاری فرقه ها نیز ادعای اثبات خداوند را دارند ولی کار زمانی اهمیت پیدا میکند که صانع و آفریننده ای اثبات شود که خود متعالی و منزه از هم نوعی و مشابهت با مخلوقات باشد.????
پیامبران الهی و ائمه معصومین علیهم السلام همواره در طول تاریخ؛ هم وجود خالق و آفریننده را برای جهان ثابت کرده اند و هم این خالق و آفریننده را متعالی و منزه از شباهت و سنخیت با مخلوقات و جهان معرفی نموده اند.
اولیاء طاهرین و رسولان مقربین در بحث خالقیت همواره بر خلق ؛ ایجاد و ابداع جهان تاکید داشته اند و جهان را پدیده ؛ نو ؛ حادث و دارای آغاز معرفی کرده اند .این جهان پدیده آمده را مخلوقی معرفی کرده اند که به ایجاد خداوند و بدون ماده اولیه و اصول ازلیه ایجاد شده است.????
در مقابل این جریان توحیدی ؛ مذاهب بشری و خودساخته همواره بر تولد ؛ صدور و سنخیت بین خداوند و جهان هستی تاکید داشته اند .این مذاهب و اندیشه ها همواره منکر حدوث حقیقی جهان هستند و ماده و اصولی ازلی برای آن قائل میباشند.
این ماده اولیه را نستجیربالله برگرفته از ذات خدای مورد نظرشان میدانند؛ در واقع در نزد این اندیشه های بشری ما با اندیشه تولد رو به رو هستیم نه خلقت و خدای این مذاهب همان مادر ازلی دهر است که همواره در حال زایمان و تجدید و تحول میباشد!!????????
باید توجه داشت که این اندیشه با رنگ و لعاب ها و قالب های متعدد و زیبا و پوشش های دینی در جای جای تاریخ در میان اهل ادیان بروز و ظهور پیدا کرده است و قالب های شرعی زیادی به خود گرفته تا حقیقت دیانت و تلاش اولیاء الهی را تحریف نماید.
????امام رضا علیه السّلام میفرمایند:
کتبت إلی أبی الحسن الرضا علیه السلام سألته عن آدم هل کان فیه من جوهریّة الربّ شیء، فکتب الیّ جواب کتابی: لیس صاحب هذه المسألة علی شیء من السنة، زندیق.
در نامه ای از امام رضا علیه السلام درباره حضرت آدم علیه السّلام پرسیدم که آیا از جوهریت خداوند در او نشانی بود یا خیر؟ امام علیه السّلام در پاسخ نگاشتند: صاحب این سؤال بر راه و روش وحی و نبوت نمی اندیشد و زندیق کافر است.
بحار الأنوار، 3 / 292
در اعتقاد شیعه؛ خداوند متعال برتر است از داشتن اجزاء ؛ ترکیب و دگرگونی و تحول ، وجود خداوند به عنوان آفریننده جهان اثبات میشود اما چیستی و کیفیت ذات او برای ما معین نیست نه اینکه قابل فهم باشد و ما هنوز نمیدانیم !!! بلکه اساسا آن چیزی در فهم ما قرار میگیرد که دارای کیفیت باشد و چون خداوند خود خالق کیفیت هاست و کیفیت و چگونگی ندارد؛شناخت ذات او برای ما محال است. بنابراین ما با براهین عقلی اثبات و اقرار بر ؛وجود ؛علم و قدرت خدای تعالی میکنیم و او را از هر نوع تشبیه منزه میداریم
بیان مرحوم میرزای قمی اعلی الله مقامه الشریف حول ابطال خلق عالم توسط غیر الله تبارک و تعالی
????از اوّل تا آخر قرآن مجيد به آواز بلند ناطق است به اينكه حقتعالى قادر است بر همه چيز ، و اينكه او خلق آسمان و زمين و ما فيهما كرده است . بلكه از اوّل تا آخر نهج البلاغه كلام اميرالمؤمنين عليه السلام ناطق است به اينکه غیر الله خالقی نیست و خلق عوالم فعل اوست و همچنين صحيفه سجاديّه ... در دعاى روز دوشنبه میفرمايد : « الحمد لله الذي لم يشهد أحدا حين فطر السّماوات و الأرض و لا اتّخذ مُعينا حين برأ النسّمات » كه صريح است در اينكه ◀️خود خلق آسمان و زمين و ساير مخلوقات كرده بدون شريكى و مُعينى بلكه حاضر نبوده است در آن وقت احدى و خود بوده و كسى ديگر نبوده است و همچنين در دعاى روز عرفه میفرمايد : « أنت اللّه الذي لا إله إلاّ أنت ، أنت الّذي انشأت الأشياء من غير سنخ و صوّرت ما صوّرت من غير مثال » تا آنجا كه میفرمايد : « و دبّرت ما دونك تدبيرًا أنت الّذي لم يعنك على خلقك شريك و لم يوازرك في امرك وزير » تا به آخر آنچه فرموده و در يك كلامى از كلمات ايشان نديديم كه نسبت خلق مخلوقات را به عقل (عاشر یا عقل فعال بصورت کلی غیر الله قادر بر خلق اختراع نیست) داده باشند .
فاضل مقداد (ره) میفرماید:
????لو کان قدیما لزم تعدد القدماء و هو باطل ، لان القول بقدم غیر الله کفر بالاجماع.!!!
قدیم بودن غیر خداوند مستلزم تعدد قدما است و این عقیده باطل است ؛زیرا قدیم و ازلی دانستن غیر خداوند
،به اجماع علما کفر است .
????النافع یوم الحشر ص17
????نکات:
1.تعدد قدما :یعنی قائل شدن به چند موجود که همگی ازلی و قدیم هستند یا در واقع همان خدایان متعدد ؛زیرا چیزی که ازلی باشد قابل خلق شدن نیست و خود ، خدا فرض شده است.در حالی که تنها خدای واحد؛ قدیم و ازلی است و تمام مخلوقات حادث و دارای ابتدای آفرینش هستند.
#سیدحسن_احمدی_اصفهانی