اثبات حیات انبیاء علیهم السلام بعد از مرگشان
قسطلانی که از شخصیت های مشهور اهل سنت است، در کتاب المواهب اللدنیه می گوید :
و لاشک ان حیاه الانبیاء علیهم الصلاه و السلام ثابته معلومه مستمره ، و نبینا افضلهم ، و اذا کان کذلک فینبغی ان تکون حیاته
المواهب اللدنیه ، ج3 ، ص419
شکّی نیست که زنده بودن پیامبران علیهم السلام پس از مرگ امری ثابت و روشن، و جاودانه است، و پیامبر ما چون برتر از همه پیامبران است، زندگی او پس از مرگ کامل تر از سایر انبیاء خواهد بود.
شوکانی در نیل الاوطار می گوید : وَ قَدْ ذَهَبَ جَمَاعَه مِنْ الْمُحَقِّقِینَ الَی اَنَّ رَسُولَ اللَّه صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ حَیّ بَعَدَ وَفَاته ، وَاَنَّهُ یُسَرُّ بِطَاعَاتِ اُمَّته ، وَاَنَّ الْاَنْبِیَاءَ لَا یُبْلَوْنَ ، مَعَ اَنَّ مُطْلَق الْاِدْرَاک کَالْعِلْمِ وَالسَّمَاع ثَابِت لِسَایِرِ الْمَوْتَی .
نیل الاوطار ج 3 ، ص 305 ، باب صلاه المخلوقات علی النبی صلی الله علیه و سلم و هو فی قبره حی
جماعتی از محققین بر این عقیده اند که رسول خدا بعد از وفاتشان زنده اند ، و بخاطر اعمال نیک امتشان خوشحال می شوند ، و اینکه انبیاء در قبرشان نمی پوسند ، علاوه بر اینکه مطلق درک مثل علم و شنیدن برای همه مرده گان ثابت و قطعی است ( چه برسد به انبیاء و رسل )