▪️[الکافی] رِسَالَةٌ أَیْضاً مِنْهُ إِلَیْهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ یَحْیَی عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَیْنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِیلَ بْنِ بَزِیعٍ عَنْ عَمِّهِ حَمْزَةَ بْنِ بَزِیعٍ قَالَ: کَتَبَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام إِلَی سَعْدٍ الْخَیْرِ ... إِنَّ رِضَا اللَّهِ وَ طَاعَتَهُ وَ نَصِیحَتَهُ لَا تُقْبَلُ وَ لَا تُوجَدُ وَ لَا تُعْرَفُ إِلَّا فِی عِبَادٍ غُرَبَاءَ أَخِلَّاءَ مِنَ النَّاسِ قَدِ اتَّخَذَهُمُ النَّاسُ سِخْرِیّاً لِمَا یَرْمُونَهُمْ بِهِ مِنَ الْمُنْکَرَاتِ وَ کَانَ یُقَالُ لَا یَکُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِناً حَتَّی یَکُونَ أَبْغَضَ إِلَی النَّاسِ مِنْ جِیفَةِ الْحِمَارِ ... وَ اعْلَمْ رَحِمَکَ اللَّهُ أَنَّا لَا نَنَالُ مَحَبَّةَ اللَّهِ إِلَّا بِبُغْضِ کَثِیرٍ مِنَ النَّاسِ وَ لَا وَلَایَتَهُ إِلَّا بِمُعَادَاتِهِمْ وَ فَوْتُ ذَلِکَ قَلِیلٌ یَسِیرٌ لِدَرْکِ ذَلِکَ مِنَ اللَّهِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ ... .
▪️حمزة بن بزیع گوید: امام جواد علیه السّلام به سعد الخیر نوشت: به نام خداوند بخشنده مهربان، امّا بعد، .... خشنودی و طاعت و خیرخواهی خدا پذیرفته نباشد و موجود نگردد و دانسته نیاید، جز در بندههایی غریب که دوست مردم هستند، ولی مردم آنها را به سبب اینکه ایشان را به إرتکاب امور منکر و غیر متعارف متّهم میسازند، به مسخره میگیرند، و مؤمن، مؤمن نباشد تا در میان مردم منفورتر از لاشه گندیده الاغ باشد .... بدان (خدایت رحم کند) که به دوستی خدا نتوان رسید مگر با کینه توزی زیادی از سوی مردم، و به ولایت و پیروی خداوند نتوان دست یافت، مگر با تحمّل دشمنی بیشتر مردم، که همانا از دست دادن مهر و محبّت مردم دنیادوست، در برابر دریافت محبّت و مهر الهی، برای مردمی که میفهمند بسیار ناچیز است .... .
???? بحارالأنوار ٫ جلد 75 ٫ صفحه 363
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
▪️[دَعَوَاتُ الرَّاوَنْدِیِّ] رُوِیَ أَنَّ اللَّهَ تَعَالَی قَالَ لِمُوسَی علیه السلام هَلْ عَمِلْتَ لِی عَمَلًا قَالَ صَلَّیْتُ لَکَ وَ صُمْتُ وَ تَصَدَّقْتُ وَ ذَکَرْتُ لَکَ قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی وَ أَمَّا الصَّلَاةُ فَلَکَ بُرْهَانٌ وَ الصَّوْمُ جُنَّةٌ وَ الصَّدَقَةُ ظِلٌّ وَ الذِّکْرُ نُورٌ فَأَیَّ عَمَلٍ عَمِلْتَ لِی قَالَ مُوسَی علیه السلام دُلَّنِی عَلَی الْعَمَلِ الَّذِی هُوَ لَکَ قَالَ یَا مُوسَی هَلْ وَالَیْتَ لِی وَلِیّاً وَ هَلْ عَادَیْتَ لِی عَدُوّاً قَطُّ فَعَلِمَ مُوسَی أَنَّ أَفْضَلَ الْأَعْمَالِ الْحُبُّ فِی اللَّهِ وَ الْبُغْضُ فِی اللَّهِ.
وَ إِلَیْهِ أَشَارَ الرِّضَا علیه السلام بِمَکْتُوبِهِ کُنْ مُحِبّاً لآِلِ مُحَمَّدٍ وَ إِنْ کُنْتَ فَاسِقاً وَ مُحِبّاً لِمُحِبِّیهِمْ وَ إِنْ کَانُوا فَاسِقِینَ.
▪️روایت شده است که خداوند متعالی به حضرت موسی علیه السلام فرمود: آیا عملی برای من انجام دادی ؟! گفت: برایت نماز خواندم و روزه گرفتم، راستگویی کردم و یاد تو را به جا آوردم. خدای تبارک و تعالی فرمود: و اما نماز برای تو برهان بود و روزه، سپر بود و صدقه سایه و یاد کردن نور بود. خداوند فرمود: کدام را به خاطر من انجام دادی ؟! موسی گفت: مرا به عملی راهنمایی کن که برای توست. فرمود: ای موسی، آیا هیچ گاه دوست مرا دوست داشتی و با دشمن من دشمنی کردی ؟!. پس موسی دانست که برترین أعمال، محبت و دشمنی به خاطر خداست.
امام رضا علیه السلام به دست نوشته خود به آن اشاره کرد و فرمود: دوستدار آل محمد باش حتی اگر فاسق هستی و دوستدار دوستداران آنها باش، حتی اگر فاسق باشند.
???? بحارالأنوار ٫ جلد 66 ٫ صفحه 253
▪️قوله علیه السلام: «لك برهان» أي دليل على إسلامك و دينك.
???? ینابیع الحکمة ٫ جلد 2 ٫ صفحه 48
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
▪️[قرب الإسناد] عَنِ الرَّیَّانِ بْنِ الصَّلْتِ قَالَ: قُلْتُ لِلرِّضَا علیه السلام إِنَّ الْعَبَّاسِیَّ أَخْبَرَنِی أَنَّکَ رَخَّصْتَ فِی السَّمَاعِ فَقَالَ کَذَبَ الزِّنْدِیقُ مَا هَکَذَا کَانَ إِنَّمَا سَأَلَنِی عَنْ سَمَاعِ الْغِنَاءِ فَأَعْلَمْتُهُ أَنَّ رَجُلًا أَتَی أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ علیهما السلام فَسَأَلَهُ عَنْ سَمَاعِ الْغِنَاءِ فَقَالَ لَهُ أَخْبِرْنِی إِذَا جَمَعَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی بَیْنَ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ مَعَ أَیِّهِمَا یَکُونُ الْغِنَاءُ فَقَالَ الرَّجُلُ مَعَ الْبَاطِلِ فَقَالَ لَهُ أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام حَسْبُکَ فَقَدْ حَکَمْتَ عَلَی نَفْسِکَ فَهَکَذَا کَانَ قَوْلِی لَهُ.
▪️ریان بن صّلت گفت به امام رضا علیه السلام عرض کردم: #هشام_بن_إبراهیم #عباسی (لعنت الله علیه) گفته که شما گوش دادن به غناء را تجویز کرده اید، حضرت فرمودند: آن زندیق دروغ گفته است، چنین نیست، وقتی از من درباره گوش دادن به غناء سوال کرد گفتم مردی نزد امام باقر علیه السلام آمد و از ایشان در این باره سؤال کرد، امام باقر علیه السلام به او فرمودند: به من بگو اگر خداوند حق و باطل را در جایی جمع کند #غناء با کدامشان است ؟! گفت: با باطل، امام به او فرمودند: بس است تو را، بر خودت حکم کردی. سخن من با او نیز چنین بود.
???? بحارالأنوار ٫ جلد 76 ٫ صفحه 242
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
▪️عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِیَادٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ الْوَشَّاءِ قَالَ: سُئِلَ أَبُو الْحَسَنِ الرِّضَا علیه السلام عَنْ شِرَاءِ الْمُغَنِّیَةِ فَقَالَ قَدْ تَکُونُ لِلرَّجُلِ الْجَارِیَةُ تُلْهِیهِ وَ مَا ثَمَنُهَا إِلَّا ثَمَنُ کَلْبٍ وَ ثَمَنُ الْکَلْبِ سُحْتٌ وَ السُّحْتُ فِی النَّارِ.
▪️حسن بن علی وَشّاء گوید: از امام رضا علیه السّلام در مورد خریدن کنیز #غناء خوان پرسیده شد. حضرت فرمودند: گاهی مرد دارای کنیزی است که او را به لهو می اندازد، بهای این کنیزی همان بهای سگ است و بهای سگ سُحت است و سحت در آتش است.
???? الکافی ٫ جلد 5 ٫ صفحه 120