[رجال الکشی] عَلِیُّ بْنُ الْحَکَمِ عَنِ ابْنِ عَمِیرَةَ عَنْ أَبِی بَکْرٍ الْحَضْرَمِیِّ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام ... فَأَمَّا سَلْمَانُ فَإِنَّهُ عَرَضَ فِی قَلْبِهِ عَارِضٌ أَنَّ عِنْدَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام اسْمَ اللَّهِ الْأَعْظَمَ وَ لَوْ تَکَلَّمَ بِهِ لَأَخَذَتْهُمُ الْأَرْضُ وَ هُوَ هَکَذَا فَلُبِّبَ وَ وُجِئَتْ عُنُقُهُ حَتَّی تُرِکَتْ کَالسِّلْعَةِ فَمَرَّ بِهِ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام فَقَالَ لَهُ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ هَذَا مِنْ ذَلِکَ ... .
▪️أبی بکر حضرمی گوید امام محمد باقر علیه السّلام فرمودند: ... سلمان به ذهن اش این مسأله خطور کرد که چرا حضرت علی علیه السّلام إینچنین مظلوم مانده است و حال آنکه نزد أمیرالمؤمنین علیه السّلام اسم أعظم إلهی است و اگر حضرت علی علیه السّلام با آن سخن گوید به یقین زمین آنان را فرو میبرد. سپس آن عده گریبان سلمان را گرفتند و ضربه ای به گردنش زدند و شکافی در آن ایجاد کردند. أمیرالمؤمنین علیه السّلام بر او گذشت و به او فرمودند: این به خاطر چیزی است که به ذهن تو خطور کرد ... .
???? بحارالأنوار ٫ جلد 28 ٫ صفحه 239
السّلام علیکم
از مجموع روایات می فهمیم جناب سلمان محمدی سلام الله علیه ایمان کامل داشته است و در حدیثی قاطع داریم که شک در سلمان کفر به خداوند متعال است اما حضرت سلمان محمدی سلام الله علیه با همه این مقامات در حقیقت غلام حلقه به گوش مولایمان امیرالمومنین و اهل بیت صلوات الله علیهم است نه اینکه نستجیربالله در حد مقامات ایشان باشد.
اگر دنبال کسی هستید که ذره ای و سر سوزنی شک به دلش نیفتاده و هیییییییچ گونه خطا و اشتباه و ترک اولی و.... نداشته آن فقط معصومین صلوات الله علیهم هستند
ما از سلمان محمدی سلام الله علیه توقع نداریم امیرالمومنین صلوات الله علیه باشد بلکه ایشان فقط سلمان محمدی است و بس
ایشان لب به اعتراض نگشود و مطیع محض مولای خویش بوده است لکن تنها در دلش و ذهنش کلمه ای خطور کرده است و اینچنین مجازات شد و این موضوع شبیه ماجرای انبیاء میباشد
انبیاء الهی عصمت داشتند ولی به خاطر تعلل و ترک اولی معذب می شدند یا درجاتشان از دیگر انبیاء کمتر میشد
. مثلا در روایات داریم اگر هر پیغمبری مبتلا و معذب شد به دلیل تعلل در پذیرش ولایت بوده است. اینها بدین معنا نیست که ایشان خطاکار و عاصی هستند نعوذ بالله؛ نه خیر یکی از عقاید شیعه دوازده امامی این است که انبیاء علیهم السلام عصمت دارند ولی با وجود عصمت گاهی تعلل کردند. جریان این تعلل به کلی با حدیث نفس یا شک ذهنی یا معصیت متفاوت است.حضرت سلمان محمدی سلام الله علیه نیز طبق این حدیث فقط در ذهنش کلامی گذشته اگر ما به جای ایشان در آن زمان بودیم که وضعمان خیییییییییلی خراب تر میبود؛ اصلا قابل قیاس نبود.
پس نه حضرت سلمان محمدی را در حد معصوم بالا ببریم
نه ایشان را مقصر و خطاکار جلوه دهیم. این روایت برای این است که بفهمیم اعمال معصومین علیهم السّلام مطلقا از جانب خداوند است و حتی فکر به اینکه مثلا نعوذبالله چرا امام فلان کار را نمیکند یا نکرده است گناه است باید تسلیم محض و مطیع محض امام معصوم علیهم السّلام بود در همه حالات و همه شرایط.