✴️ علامه مجلسی رحمهالله درباره نشر کتب فلاسفه و تأثیرش در جوامع اسلامی مینویسد:
✍???? این جنایت به دین و نشر کتب فلسفه میان مسلمین، از بدعتهای خلفای جور و معاندان أئمه دین بوده است، تا مردم را از آنها و از شروع مبین رویگردان سازند. دلیل بر آن نقل "صفدی" است در "شرح لامیة العجم" که چون مأمون با یکی از پادشاهان مسیحی - بگمانم سردار جزیره قبرس بود - پیمان آتش بس امضاء کرد و خزانه کتب یونان را از او خواست که در کتابخانهای گِرد بود و کسی را بر آن اطلاعی نبود. پادشاه همه مشاوران خود را انجمن کرد و در این باره با آنها مشورت کرد و همه رأی مخالف دادند، جز یکی از آنان که رأی داد همه این کتابها را برای آنها بفرست، چون این کتب در هیچ دولت دینی منتشر نشود جز اینکه آن را تباه کنند، و میان علمای آنها اختلاف اندازد.
????در جای دیگر گفته: مأمون مبتکر نقل کتب از زبان خارجی و ترجمه آنها نبود بلکه پیش از او بسیاری نقل شده بودند، زیرا یحیی بن خالد بن برمکی بسیاری از کتب پارسی را به عربی برگرداند، مانند کلیله و دمنه؛ و برای او کتاب مجسطی یونانی را ترجمه کردند. و مشهور است که نخست کسی که کتب یونان را به عربی برگرداند، خالد بن یزید بن معاویه بود که به کتب کیمیا دل بسته بود. و دلیل بر اینکه خلفاء و پیروانشان روی به فلسفه داشتند و یحیی برمکی دوستدار آنها بود و مذهب آنها را تایید میکرد، روایتی است که کشی بسند خود از یونس بن عبدالرحمن باز گفته که یحیی بن خالد برمکی طعن و انتقاد هشام را بر فلاسفه در دل گرفته بود و میخواست هارون را بر او بشوراند و او را به کشتن دهد. سپس داستانی دراز در اینباره دارد که ما آن را در باب اصحاب امام کاظم علیه السّلام آوردیم. و از آن است که یحیی، هارون عباسی را در اتاقی نهان کرد و هشام را دعوت کرد تا با علماء مناظره کند، و دنباله سخن را به امامت کشیدند و هشام حق آن را بیان کرد و هارون خواست او را بکُشد و او گریخت و با همان ترسی که داشت مُرد. (رحمه اللَّه)
???? بحارالانوار، 57/196
ابطال فلسفه و فلاسفه دلیل بعثت رسول الله صلی الله علیه و آله
مرحوم میرزا محمد تنکابنی در کتاب قصص العلماء خویش می نویسد:
و(صاحب جواهر ) از فلاسفه مذمت بسیار داشت به حدی که از او منقول است که: والله مابعث محمد بن عبدالله إلا لإبطال الفلسفه" قسم بخدا که محمدبن عبدالله (صلی الله عليه وآله وسلم) مبعوث نشد مگر برای ابطال فلسفه.
#فلسفه_عرفان
#فلسفه_و_انعدام_دین
#نقد_فلسفه
#تقابل_علما_با_فلاسفه
???? حرام بودن خواندن کتب صوفیه و فلاسفه جز برای نقض و ابطال آن
???? علامه مجلسي رضوان الله تعالى عليه:
و مشهور میان علماء آن است که حرام است نوشتن و حفظ کردن کتب منسوخه و یاد گرفتن و یاد دادن آن مانند توریه و انجیل و کتب اهل ضلالت و بدعت مانند کتب سنیان و سایر مخالفان و کتب حکماء و صوفیه و ملاحده مگر از برای نقض و باطل کردن یا حجت کردن بر ایشان یا اخذ کلمات حقه از آنها یا تقیه.
???? حقّ الیقین(نشر سرور) ص920
⚜مجموعه علمی تصحیح الاعتقاد⚜
❌ یکی از جنایات اعتقادیِ فلاسفه، در کلام علامه مجلسی رحمه الله
✍???? بِدان که اكثر ويژگىهايى كه فلاسفه برای عقل و مراتب آن قائلند، در احاديث متواتر ما بصورت ديگر براى ارواح پيامبر و ائمّه عليهم السلام ثابت شده است؛ فلاسفه قِدم را براى عقل ثابت میدانند. در حالى كه در اخبار متواتر، تقدم در آفرينش براى ارواح اهل بیت علیهم السلام ثابت شده است، يا تقدم بر جميع مخلوقات، و يا تقدم بر موجودات روحانى. و نيز فلاسفه عقول را «واسطه در وجود» مىدانند يا آنها را «شرط تأثير» مىدانند. در حالى كه در روایات ثابت شده كه پيامبر و آل عليهم السّلام "علّت غائى" جميع مخلوقات هستند كه اگر آنان نبودند خداوند افلاك و ديگر اشياء را خلق نمىكرد. و نيز فلاسفه معتقدند كه عقول «واسطه در افاضه علوم و معارف» هستند و علوم و معارف توسط آنها بر نفوس و ارواح مىرسد. در حالى كه در اخبار ثابت است كه علوم و حقائق و معارف توسط پيامبر و آل او عليهم السلام به ديگر خلايق مىرسد حتى ملائكه و أنبياء.
➖و حاصل سخن اين است كه: در اخبار مستفيضه ثابت شده است پيامبر و ائمّه عليهم السلام وسيله ميان خلق و خداوند متعال هستند در افاضه رحمتها و علوم و كمالات بر جميع خلق. پس به همان ميزان كه توسّل به آنان بيشتر شود و به فضلشان بيشتر اذعان شود، به همان ميزان فيض كمالات از جانب خداوند نيز بيشتر خواهد بود. و وقتى گروهى با آراء مستبدان خودشان راه رياضتها و تفكرات را مىپيمايند، در مسيرى غير از آنچه در دين مقدس مقرر شده قرار مىگيرند و حقيقت اين امر برایشان بصورت ملبّس و مشتبه ظاهر مىشود، در نتيجه بخطا رفته و به عقلهائى متعدد معتقد مى شوند و درباره آن ها به سخنان غير لازم و ناصحیح مىپردازند.
???? بحارالانوار، ج 1، ص 102